FANDOM

Simon

Dolled on tektek.org

Simon Kinougi is the bright geek who found and repaired Alita. He lives in Postremo Domus, in an apartment he rents from Robbie. He is good friends with his neighbour and older look-alike Irad Takada.

Together with Alita he raised Jessika, and later took in Mikael.

Det var Simon som hittade Alita, cyborgen som visade sig vara mer än en vanlig maskin. När Alita blev anställd av regeringen som brottsbekämpare fick Simon en utmaning. Han är nog vad man skulle kunna kalla ett ”snille” på datorer, och det behövs. Även med tillgång till många av regeringens filer och vapen behövs det något extra för att alltid ligga steget före diverse brottslingar. Det är till exempel han som kommit på hur Alita kan ha flera olika programmeringar samtidigt, och byta utseende så snabbt. Ett av hans stjärnskott är ändå det sätt han kopplat hennes kretsar så hon kan alstra energi från andra elektriska saker (typ andra cyborgs eller kontaktuttag). Något av det senaste måste vara att hon kan sammanlänka med Jessika, deras adoptivdotter (som är magiker).

Physical appearanceEdit

Avatar

Short brown hair, brown eyes and rectangular glasses. Has an affinity for jeans and t-shirts.

EtymologyEdit

SIMON: From Σιμων (Simon), the New Testament Greek form of the Hebrew name שִׁמְעוֹן (Shim'on) which meant "he has heard".

Kinougi:

機能: kinou: function; facility; faculty; feature

: gi: friendship; friendly relations; connection; relation; intimacy

See alsoEdit